Köpvillkor för återförsäljare – Yvelis of Sweden AB

Dessa villkor gäller för försäljning mellan Yvelis of Sweden AB (org.nr 559018-5485) och återförsäljare (juridiska personer med F-skattsedel). Genom att lägga en order hos oss bekräftar du att du accepterar dessa köpvillkor.

.

Godkännande som återförsäljare

För att bli godkänd som återförsäljare krävs att du har ett registrerat företag. Vi förbehåller oss rätten att neka återförsäljare utan att behöva motivera beslutet. Godkännande sker manuellt efter granskning.

.

Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK), exklusive moms.
Vi förbehåller oss rätten att justera priser utan föregående avisering, men det är priset vid beställningstillfället som gäller för lagd order.

.

Produktbilder och texter

Som återförsäljare har du rätt att använda de produktbilder och produkttexter som finns i vår webbshop – men endast i samband med försäljning av våra produkter på din egen webbplats eller e-handel.

Det är inte tillåtet att använda våra bilder eller texter på externa säljportaler som t.ex. Fyndiq, Tradera eller liknande, där bildrättigheterna övergår till en tredje part.

Vi uppmuntrar dig gärna att anpassa texterna med egna formuleringar för bättre synlighet i sökmotorer – det gynnar både er och oss.

.

Leveransvillkor

  • Fraktkostnad: Enhetsfrakt 259 kr exkl. moms
  • Fraktfritt: Vid ordervärde över 5 000 kr exkl. moms (gäller inom Sverige)
  • Transportör: DHL Företagspaket (alt ServicePoint)

Vi skickar samtliga varor i en leverans (ingen delleverans eller restnotering om inte annat överenskommits). Normal leveranstid är 3–5 arbetsdagar. Vid högsäsong, efter mässor eller vid tillfällig lagerbrist kan leveranstiden bli längre.

OBS! DHL Företagspaket levererar vardagar mellan kl. 08.00–16.00. Det är ditt ansvar som kund att se till att någon finns på plats för att ta emot leveransen.

Om du saknar möjlighet att ta emot på leveransadressen kan vi skicka till närmaste DHL ServicePoint i stället – välj detta i samband med beställningen.

Om ingen är på plats debiteras du för de extra kostnader som DHL fakturerar oss, exempelvis:

  • Försök till ny utkörning
  • Lagerhyra
  • Returfrakt
  • Ej uthämtade försändelser från ServicePoint

.

Utkörningsavisering & tilläggstjänster

Vi har hämtning av paket tisdagar och fredagar. Vi har ingen möjlighet att påverka vilken dag DHL väljer att köra ut på din ort.

Om ni inte har öppet dagligen använder vi DHL:s tjänst avisering – vilket innebär att DHL kontaktar er i förväg för att boka en tid då någon kan ta emot leveransen.

Vill ni ha tillägget ”Leveransbesked” (att DHL ringer strax innan leverans), tillkommer en kostnad på 69 kr per försändelse.

.

Leverans inom Norden och EU

Vi använder UPS för leveranser till Finland (inkl. Åland), Norge, Danmark samt övriga EU-länder.

  • Tullklareringsavgift ingår i fraktpriset
  • Mottagaren betalar ev. tull, moms och administrativa avgifter i enlighet med respektive lands regler
  • Vid leveranshinder, t.ex. att ingen finns på plats vid leverans, debiteras kund de extra kostnader UPS fakturerar oss

.

Betalningsalternativ

.

Faktura

Fakturan skickas som e-faktura eller via e-post till den adress som återförsäljaren har angett vid beställning.

  • Betalningsvillkor: 30 dagar netto
  • Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen samt eventuell påminnelseavgift
  • Vid utebliven betalning kan fakturan lämnas till inkasso
  • Yvelis of Sweden AB behåller äganderätten till produkterna tills full betalning mottagits

 

SVEA Bank – Företagsfaktura

För företag tillämpar vi 30 dagars faktura, ingen fakturaavgift och den skickas via e-post när ert paket skickas.

OBS! BankID-identifiering gäller för fakturaköp i Svea Checkout. Även personer som inte är firmatecknare, men är behöriga att genomföra inköp för företaget, kan slutföra identifieringen.

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för e-handel i Sverige och EU

Vi använder Svea Bank/Webpay’s PCI-DSS-certifierade betallösning

  • Vi accepterar Visa och MasterCard
  • Pengarna reserveras på ditt konto vid beställning
  • Alla transaktioner är SSL-krypterade
  • Vi sparar inga kortuppgifter
  • 3D Secure används som extra säkerhetslager vid onlineköp

.

Förskottsbetalning

För dig som handlar från utlandet eller inte blir godkänd för faktura via Svea – och inte vill betala med kort – erbjuder vi förskottsbetalning.

Kontakta oss så skickar vi en faktura via e-post

När vi ser att betalningen kommit in skickas varorna

.

Transportskador

När du tar emot en leverans – kontrollera godset direkt.

Vid skador eller avvikelser ska detta omedelbart anmälas till chauffören, t.ex. om:

  • En kartong är öppnad, skadad eller tejpad på annat sätt
  • Varor saknas eller ser ut att vara skadade

Viktigt:

  • Be om en skriftlig anmärkning på fraktsedeln
  • Fota godset och skadan
  • Ingen ersättning kan ges i efterhand om det inte anmälts till chauffören vid mottagandet

.

Retur & Reklamation

Om du har fått fel vara, en defekt produkt eller om något saknas i leveransen, ber vi dig att kontakta oss via e-post så snart som möjligt – senast inom fem arbetsdagar efter mottagen leverans.

  • Transportskador ska anmälas direkt till chauffören vid mottagandet (se separat avsnitt ovan).
  • Reklamation gäller endast vid fabrikationsfel eller felaktigt levererad vara.

Om reklamationen godkänns kan du returnera varan till oss efter överenskommelse. Retur får endast ske efter godkänd reklamation.

Observera:

  • Retur ska ske i originalförpackning
  • Efter att vi mottagit och granskat varan bedömer vi om den är felaktig/skadad och hanterar eventuell ersättning eller ny leverans därifrån

Observera: Ångerrätt enligt distansavtalslagen gäller inte vid företagsköp.

.

E-postlista

Alla återförsäljare läggs till i vår e-postlista för återkommande information.

Vi skickar sparsamt – ca 1 mejl varje månad.

Du kan när som helst avregistrera dig, men vi rekommenderar att du är med för att inte missa viktig info.

.

Personuppgifter & GDPR – så hanterar vi din information

När du handlar hos Yvelis of Sweden AB som återförsäljare lämnar du i vissa fall ut personuppgifter, t.ex. kontaktpersonens namn, e-post, telefonnummer eller personnummer (vid fakturaköp). Vi värnar om din integritet och behandlar dessa uppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning (GDPR).

Vi behandlar personuppgifter i syfte att:

  • Administrera din beställning och leverans
  • Hantera fakturering och betalningar
  • Kommunicera vid frågor eller reklamationer
  • Uppfylla våra lagliga skyldigheter enligt bokföringslagen

Vi delar endast dina uppgifter med tredje part när det är nödvändigt, t.ex.:

  • Svea Bank AB – för hantering av betalning och kreditprövning
  • DHL/UPS – för att kunna leverera dina varor
  • E-postleverantör – om du finns med i vår återförsäljarmailinglista

Vi sparar dina uppgifter i upp till 7 år i enlighet med bokföringslagen.

Du har rätt att:

  • Få tillgång till de uppgifter vi har om dig (registerutdrag)
  • Få felaktiga uppgifter rättade
  • Få dina uppgifter raderade (om det inte strider mot annan lag)
  • Invända mot att dina uppgifter används för e-postutskick

Vill du utöva någon av dina rättigheter? Kontakta oss via info@yvelis.se så hjälper vi dig.

.

Cookies

Vi använder cookies på vår webbplats för att den ska fungera som den ska och för att förbättra användarupplevelsen.

När du besöker vår hemsida visas en samtyckesbanner där du själv kan välja vilka cookies du vill tillåta. Nödvändiga cookies sätts alltid, övriga aktiveras först efter ditt godkännande.

Vi använder tre typer av cookies:

  • Nödvändiga cookies – krävs för att webbplatsen ska fungera
  • Analyscookies – hjälper oss förstå hur sidan används (via Google Analytics)
  • Marknadsföringscookies – används om du samtycker, t.ex. från Meta/Facebook

Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke via bannern eller din webbläsare.

.

Övrigt

Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella skrivfel.

Tänk också på att våra ljus är handgjorda, vilket kan innebära viss färgvariation – inget ljus är exakt det andra likt.