köpvillkor för Yvelis of Sweden AB

Allmänt:

Vi följer konsumentköplagen och distansavtalslagen. Du måste vara minst 18 år och folkbokförd i Sverige för att handla hos oss. Vi levererar endast inom Sverige.
.

Priser:

Alla priser är i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Gällande pris är det som visas vid köptillfället. Fraktkostnader visas innan du slutför köpet.

 .

Minsta ordersumma:

Vi har inget minsta ordervärde – alla ordrar är välkomna! 

.

Frakt:

Fraktkostnaden är 59 kr med DHL Service Point. Fraktfritt vid köp över 599 kr. Vi skickar med DHL:s miljövänliga alternativ "Skicka Grönt". Avisering sker via sms. Hämta ut ditt paket inom 7 dagar.

Här kan du se vart din närmaste servicepoint finns.

.

Leveranstid:

Vi skickar paket på tisdagar och fredagar. Leveranstiden är normalt 2–5 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Eventuella förseningar meddelas via mejl eller sms.

 .

Outlösta paket:

DHL har endast 7 dagars liggtid på sina utlämningsställen. Det är därför viktigt att du hämtar ut ditt paket i tid.

För paket som går i retur till oss på grund av att det inte hämtats ut debiterar vi en kostnad från 300 kr, vilket täcker:

  • Frakt
  • Returfrakt
  • Hantering och administration

Det är du som kund som ansvarar för att uppge rätt leveransadress och korrekt mobilnummer för avisering.

Vill du att vi skickar paketet igen?

Då tillkommer en avgift på 150 kr för ny frakt och hantering. Kontakta oss så snart som möjligt om du vill att vi skickar om ordern.

.

Betalning – tryggt och flexibelt via Svea Bank

Vi samarbetar med Svea Bank AB och erbjuder flera säkra betalningsalternativ. Du väljer själv det som passar dig bäst i kassan. Fullständiga villkor visas i kassan i samband med köp.

Faktura (privatpersoner)

  • 14 dagars betalningstid
  • Kreditprövning görs vid köptillfället
  • Fakturan överlåts till Svea Bank
  • Påminnelseavgift och dröjsmålsränta vid försenad betalning (20 % årlig ränta + referensränta)
  • Utebliven betalning kan övergå i inkasso eller bli en kontokredit hos Svea

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Delbetalning

  • Möjlighet att dela upp betalningen genom Svea Banks kontokredit
  • Du väljer betalplan i kassan
  • Kreditprövning görs
  • Du kan när som helst lösa krediten i förtid
  • Vid sen betalning gäller Sveas standardvillkor för kontokredit

Kortbetalning

  • Betala med Visa eller MasterCard
  • Hanteras via Sveas PCI-DSS-certifierade lösning
  • Säkerhet via 3D Secure och SSL-kryptering
  • Pengarna reserveras direkt vid beställning

Direktbetalning via bank (Trustly)

  • Du loggar in med BankID och betalar direkt via din bank
  • Pengarna dras omedelbart
  • Hanteras via Svea i samarbete med Trustly

Swish

  • Betala enkelt med Swish genom Svea Bank
  • Du godkänner köpet i Swish-appen
  • Beloppet dras direkt från ditt konto
  • Betalningen behandlas direkt när den är bekräftad

Frågor om betalning?

Kontakta Svea:

📧 swp@svea.com | 📞 08–514 931 13

🔐 svea.com/dataskydd

.

Ångerrätt och returer

Du har 14 dagars ångerrätt från det att du fått varan. Produkten ska vara oanvänd. Du står själv för returfrakten. Vi återbetalar inom 14 dagar efter att paketet kommit till oss.

Ej uthämtade paket räknas inte som ångrat köp. Hämta alltid ut ditt paket först!

Kontakta alltid oss innan retur.

Returnera till:
Yvelis of Sweden AB
Nysättra skogsväg 22
761 76 Norrtälje

Specialtillverkade produkter omfattas ej av ångerrätt.

.

Reklamationer:

Skador på paket anmäls direkt vid uthämtning. Övriga fel ska rapporteras inom 5 dagar. Vid tillverkningsfel kan reklamation ske upp till 3 år efter köp enligt konsumentköplagen. Kontakta oss innan du returnerar en vara för reklamation.

 .

Personuppgifter & GDPR – så skyddar vi din data

När du handlar hos oss delar du med dig av viss personlig information. Vi på Yvelis of Sweden AB är måna om din integritet och behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Vad samlar vi in?

Vi samlar in och sparar följande uppgifter:

  • Namn, adress, mejladress och telefonnummer – för att kunna leverera din beställning.
  • Personnummer – om du väljer att betala via faktura eller delbetalning.
  • Orderhistorik – för att kunna hjälpa dig vid exempelvis returer eller reklamationer.

Vem delar vi uppgifterna med?

Vi lämnar bara ut dina personuppgifter till tredje part när det är nödvändigt:

  • DHL – för att kunna leverera ditt paket.
  • Svea Bank AB – för att hantera betalningar, fakturor och eventuella kreditprövningar.

Dessa företag är så kallade personuppgiftsbiträden eller själva personuppgiftsansvariga (t.ex. Svea för krediter) och har skyldighet att följa GDPR.

Hur länge sparas uppgifterna?

  • Dina uppgifter sparas i upp till 7 år enligt bokföringslagen.
  • Om du samtyckt till marknadsföring (t.ex. nyhetsbrev) sparas uppgifterna tills du avregistrerar dig.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • Få tillgång till den information vi har om dig (registerutdrag)
  • Begära rättelse om något är fel
  • Få dina uppgifter raderade (om det inte strider mot t.ex. bokföringslagen)
  • Invända mot direktmarknadsföring
  • Klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker vi behandlat dina uppgifter fel

Vill du utnyttja någon av dina rättigheter? Skicka ett mejl till info@yvelis.se så hjälper vi dig.

.

Cookies – vi respekterar dina val

När du besöker vår webbplats använder vi cookies för att den ska fungera som den ska och för att vi ska kunna bli lite bättre varje dag.

Vi använder en samtyckes-popup där du själv kan välja vilka cookies du vill tillåta när du besöker vår webshop.

Vi använder tre typer av cookies:

1. Nödvändiga cookies

Dessa krävs för att webbshoppen ska fungera. De gör bland annat att:

  • Du kan lägga produkter i varukorgen
  • Du kan gå vidare till kassan
  • Webbplatsen minns dina inställningar under ditt besök

Dessa cookies lagras bara tillfälligt och innehåller ingen personlig information.

2. Statistik/analyscookies

Vi använder Google Analytics för att förstå hur besökare använder sidan, till exempel vilka produkter som är populära och hur du hittade hit.

IP-adresser anonymiseras och informationen används enbart för att förbättra vår sida.

3. Marknadsföringscookies

Om du godkänner det använder vi marknadsföringscookies (t.ex. från Meta/Facebook) för att:

  • Visa relevanta annonser i sociala medier
  • Följa upp hur våra kampanjer fungerar

Dessa cookies aktiveras bara om du samtycker till det i vår popup.

.

Tvist & tillämplig lag

Om en tvist uppstår som vi inte lyckas lösa tillsammans, har du som privatperson rätt att vända dig till:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – www.arn.se

Vi följer ARN:s rekommendationer. Svensk lag tillämpas och eventuell tvist avgörs i svensk domstol.

.

Övrigt:

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv/text-fel. Tänk även på att alla ljus från Yvelis är handgjorda och viss färgskiftning kan förekomma, inget ljus är det andra likt.